«چون بچه دار شدید، اجاره را کم می کنم!!»

«چون بچه دار شدید، اجاره را کم می کنم!!»


حجة الاسلام حسینی قمی: حدیث عجیبی است که کسی خدمت امام صادق(علیه السلام) رفت و گفت: من از کسی طلب دارم، آن آقا ندارد طلبش را بدهد. می‌خواهد خانه‌اش را بفروشد تا دِیْن مرا بدهد. اشکال دارد؟ امام صادق فرمود: «أُعِیذُکَ‏ بِاللَّهِ‏ أَنْ تُخْرِجَهُ مِنْ ظِلِّ رَأْسِه‏» به خدا پناه ببر از اینکه کسی را از سایبانش بیرون کنی!

محمد بن ابی عُمیر از بهترین یاران امام رضا است. امام رضا که به شهادت رسید مأمون دستگیرش کرد. چهار سال زندان بود. تمام اموالش را مصادره کرد و حسابی شلاقش زد. بعد از چهار سال آزادش کرد. آمد خانه و نشسته بود فکر می‌کرد من برای نان شب چه کنم؟ در خانه را زدند و یکی از دوستانش بود. گفت: دوازده هزار درهم برایت آوردم. گفت: از کجا آوردی؟ گفت: یادت نیست قبل از اینکه زندان بروی به من قرض دادی. قرضت را آوردم. گفت: این مقدار پول را از کجا آوردی؟ گفت: من شنیدم تو از زندان آزاد شدی و همه اموالت را مصادره کردند، خانه‌ام را فروختم پول تو را بدهم. تو از من بیچاره‌تر هستی. محمد بن ابی عمیر گفت: بخدا قسم به یک درهم این پول احتیاج دارم. نان شب هم ندارم. ولی والله یک درهم را هم نمی‌گیرم. برو معامله را فسخ کن و پولت را بگیر. فرمود: از مولایم شنیدم، آدم را بخاطر بدهی، از خانه بیرون نمی‌کنند.


یکی از اولیای خدا (که صاحبخانه بود) رفته بود زنگ طبقه‌ای که مستأجر می‌نشست را زده بود، گفته بود: شنیدم بچه‌دار شدید؟ گفتند: بله. می‌خواهید اجاره را زیاد کنید؟ گفته بود: نه، خرج شما بالا رفته، اجاره را کم می‌کنم.


ادامه مطلب

[ چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۰ ق.ظ ] [ مجتبی غنیی ]
[ ۰ ]
بخش نظرات اين مطلب
نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی